Matiční dům Opava, Matiční 2, 746 01, Opava, tel.: +420 604 813 303
www.bludnykamen.cz
e-mail: bludnykamen@bludnykamen.cz
čtvrtek 14.9. / 18.30 hod. / Antikvariát a klub Fiducia Ostrava
MYL TRIO A DANIEL MEIER
Koncert.
Improvizační trio světové úrovně a klasicky vzdělaný houslista vydávající u Stoned to Death. Mezinárodní MYL Trio tvoří Mia Zabelka (housle, hlas), Lawrence Casserley (signal processing instrument) a Yoko Miura (toy piano, melodica).
Rakouská houslistka, vokalistka a skladatelka Mia Zabelka patří mezi špičku mezinárodní scény elektroakustické hudby. Svůj jedinečný hudební jazyk vyvinula v procesu, který nazývá „automatické hraní“, kde hudba vyrůstá z jejího fyzického pohybu a nachází svůj výraz v jejích elektrických houslích s elektronickými zařízeními, nevšedními předměty, vokály a/nebo akustickými houslemi. Zvukový rozsah houslí rozšířila natolik, že se housle samy stávají rozhraním, elektronickým zvukovým generátorem a tím i zvukovým strojem. Mia Zabelka neustále zkoumá zvuk a hudbu jako fyzikální fenomény, neustále posouvá hranice v experimentálních performancích a skladbách, které zpochybňují zavedené představy, zdokonalují rozšířené techniky a jejich struktury. Housle a její vlastní hlas či tělo se v procesu proměňují ve zvuková těla, která jsou zároveň organická, ječící, lyrická, komponovaná a výbušná.
Lawrence Casserley (narozen UK, 1941) zasvětil svou profesionální kariéru jako skladatel, dirigent a performer elektroakustické hudby v reálném čase. V roce 1967 se stal jedním ze prvních studentů Elektronické hudby na Royal College of Music v Londýně u Tristrama Cary. Později se stal vrchním profesorem studií a poradcem pro elektroakustickou hudbu na RCM. Nejznámější je jeho práce v oblasti volné improvizované hudby, zejména zpracování zvuku jiných hudebníků v reálném čase. Spolupracoval s mnoha špičkovými improvizátory, zejména s Evanem Parkerem. Nahrávky vydal na značkách ECM, Konnex, Leo Records, Psi, Sargaso a Touch.
Yoko Miura se narodila v Tokiu, od 5 let absolvovala lekce klasického klavíru. Inspirovala se jazzem a klasickou hudbou, navštěvovala kurzy u Masahiko Sato, Takashi Kako, Yoshio Suzuki atd a říká: „Osobně nevnímám zvuky jako noty nebo akordy, ale jako energii nebo vibrace. Vkládám několik tónů do našeho hudebního pole a sleduji chemickou reakci. Je to jako dobrodružství. Vždy se snažím otevřít okno, abychom se dostali do jiného, nového světa“.
Klasicky vzdělaný houslista Daniel Meier se pohybuje na hranicích improvizace, experimentu a současné kompozice. Jednou stránkou jeho tvorby je čistě akustická, zpravidla přemýšlivá a ukázněná volná hra, v současnosti ovšem tíhne k důslednému ohledávání psychoakustických fenoménů. Aktuální tvorba je, co se lineárně chápané kompozice týče, až průzračná, klíčové jsou ale interakce mezi jednotlivými vrstvami zvuku. Dronové smyčky nebo hra na dvě struny vytvářejí kombinační a diferenční tóny, které Meier „ve skutečnosti“ nehraje a které se někdy dostávají zcela mimo rozsah nástroje. Výsledkem přitom není akademická exhibice, ale hudba, která je zemitá až uhrančivá. Díky četným efektům i smyčcové technice vyniká fyzičnost hry: jakoby roztřepené zvuky houslí jsou nesmírně plastické. Promyšlené experimentální techniky přitom kontrastují s inspirací středovýchodní hudbou nebo až liturgickým zvukem. Do rozpoznatelných melodií se tak vkrádají nepovědomé témbry - a výsledný dojem je pozoruhodně bezčasý. Nahrávku již brzy chystá label Stoned to Death.
