- Opavský svět kultury

Sestavuji aktuální kalendář ...
Hledat
Přejít na obsah

Hlavní nabídka:

GALERIE, VÝSTAVY, PŘEDNÁŠKY
GALERIE CELLA

Matiční 4, 746 01, Opava, tel.: +420 604 813 303
www.bludnykamen.cz
e-mail:
bludnykamen@bludnykamen.cz


otevřeno: út - čt 9.00 - 11.00 a 13.00 - 17.00 hod.



25.4. - 5.7.

CHLÉB NÁŠ VEZDEJŠÍ
Výstava.
V Galerii Cella a Hovornách pokračujeme v sérii výstav, ke kterým jsme přizvali přední české kurátorky. Skupinovou výstavu s aktuálním tématem umění jako práce a umění jako práce pro společnost připravila kurátorka Jana Písaříková. Téma představí deset umělců a umělkyň napříč generacemi a žánry.

Mladen Stilinović, Jiří Valoch, Polina Davydenko, Jan Nálevka, Milan Mikuláštík, Marian Palla, Markéta Wagnerová, Jana Kapelová, Karíma Al-Mukhtarová, Přemysl Procházka.

Na české výtvarné scéně se v posledním roce intenzivně mluví o potřebě revize podmínek a také hodnocení práce umělců a kulturních pracovníků. Do popředí této diskuze o statusu umělce se dostává samotná potřeba označit umění za práci. Ovšem akceptovat umění jako druh pracovního výkonu bude pro část společnosti vždy nepřípustné. Důvodem k tomu je povaha umění jako neutilitární, a do jisté míry časově nelimitované a neměřitelné činnosti, kterou společnost jako celek po umělcích nevyžaduje a z velké části si také myslí, že ji vůbec nepotřebuje. Umění tím získává na své svobodě a nezávislosti, ovšem často draze vykoupené existenční nejistotou umělců či umělkyň.
Téma výstavy Chléb náš vezdejší se zabývá tím, jaká je role umělecky tvořících lidí ve společnosti a čím se umělci vlastně živí. Jinými slovy, co může být každodenním chlebem umělců a jaké jsou vnitřní paradoxy umění nahlíženého optikou pojmu práce.
Součástí výstavy je například dílo foot-bread relationship (1977) od stěžejní osobnosti chorvatského konceptuálního umění, Mladena Stilinoviće. V roce 1994 sepsal manifest Chvála lenivosti, v němž uměleckou praxi spojuje s nutností zahálky, s vědomím že ke tvorbě vede nečinnost i pokorně slastné vědomí vlastní zbytečnosti. Právě z ní se odvíjí provokativní umělcova nezávislost na soukolí kapitalistické nadprodukce a odbytu. Odlišnou generační perspektivu nabízí video Nylonové souvislosti (2017) slovenské autorky Jany Kapelové. Na základě tří subjektivních výpovědí žen pracujících v kultuře zkoumá stav ekonomické a životní nejistoty plynoucí z nedostatečného finančního ohodnocení jejich práce. Markéta Wágnerová pro změnu ve svém polofiktivním fotografickém dokumentu (Nežná krása jabloní, 2023) zaznamenává příběh umělců, kteří v průběhu, ale také po ukončení svého vysokoškolského vzdělání, pracují jako sběrači jablek v britském Kentu. Vedle tématu levné pracovní síly z východní Evropy je ve vystavených fotografiích zachycená i určitá vášeň pro umění realizovaného mimo rámec uměleckého provozu. Společnosti tím zprostředkovává v podstatě velmi relevantní, autentický a hlavně nenormativní pohled na život. Umění jako proces anulování významu a zviditelnění prázdna jsou tématem děl Jana Nálevky a Milana Mikuláštíka. Tito autoři ve minulosti například přišli s konceptem tzv. office artu, v němž reflektovali svou zkušenost práce v reklamních agenturách. Marian Palla se na výstavě představí prostřednictvím objektů, v nichž se konceptuálním způsobem tematizuje keramické řemeslo a k reflexi řemeslníků se obrací i obrazy Přemysla Procházky. Prostřednictvím svého manifestu estetické pravdivosti maluje obraz domu tak, že jej v podstatě staví - stejně jako zedníci, ze cihel a betonu. Zatímco ovšem práci dělníka lze platit od hodiny, samotný proces umělecké činnosti v ateliéru se zhodnotí snad až případným prodejem konečného díla. Otázka, zda je umění "práce stejně jako každá jiná" zůstává dynamickým polem ambivalentních možností, nad nimiž je ovšem důležité přemýšlet a vnímat je jako součást nejen kulturní, ale také politicky-veřejné diskuze.

Děkujeme všem vystavujícím a rakouské sbírce Kontakt Collection.

Jana Písaříková (žije a působí v Brně)
Kurátorka a teoretička umění a autorka článků a recenzí o výtvarném umění i poezii. Působí v Moravské galerii v Brně jako kurátorka současného umění a dlouhodobě spolupracuje s Galerií města Blanska. Kurátorství se věnuje od roku 2009 a připravila řadu výstav u nás a na Slovensku. V Moravské galerii má mimo jiné na starosti agendu archivu a sbírky konceptuálního umění Jiřího Valocha a spolupracovala na stálé expozici Art is Here: Nové umění po roce 1945.
Vernisáž výstavy proběhne v úterý 25.4. v 18.00 hodin v Galerii Cella. Zahájení výstavy proběhne před Hovornami na Masarykově třídě, následně se přesuneme do Galerie Cella.



 
TOPlist
Copyright 2016. All rights reserved.
Návrat na obsah | Návrat do hlavní nabídky